Re_Open UK – dotacja dla firm, które odczuły finansowe skutki BrexituRe_Open UK – dotacja dla firm, które odczuły finansowe skutki BrexituRe_Open UK – dotacja dla firm, które odczuły finansowe skutki BrexituRe_Open UK – dotacja dla firm, które odczuły finansowe skutki Brexitu
  • O nas
  • Finansowanie biznesu
    • Dotacje na start
    • Dotacje na rozwój
      • Dofinansowanie na otwarcie działalności gospodarczej – LGD
      • Dofinansowanie dla firm na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy
      • Refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy
    • Pożyczki unijne
    • Doradztwo kredytowe
    • Doradztwo finansowe
    • Case studies
  • Biuro rachunkowe
    • KPiR / Ryczałt
    • Księgi handlowe
    • Kadry i płace
    • Doradztwo podatkowe
    • Zakładanie firmy
    • Biznesplany
  • Blog
  • Kontakt
Oblicz swoje raty

Re_Open UK – dotacja dla firm, które odczuły finansowe skutki Brexitu

  • Strona główna
  • Blog
  • Finansowanie biznesu Dotacje i Dofinansowania
  • Re_Open UK – dotacja dla firm, które odczuły finansowe skutki Brexitu
30 listopada 2022
Kategorie
  • Dotacje i Dofinansowania
  • Finansowanie biznesu
Tagi

1 lutego 2020 roku w życie weszła umowa, na podstawie której Wielka Brytania oficjalnie opuściła szeregi Unii Europejskiej. Decyzja ta wywołała szereg negatywnych skutków gospodarczych z punktu widzenia polskich przedsiębiorstw...

  • Zaburzenie płynności finansowej wywołana zatorami w realizacji zamówień, wynikającymi z powrotu kontroli celnych, a także wprowadzeniem wymogu przygotowywania dokumentacji przewozowej i deklaracji pochodzenia produktu,
  • Utrata źródeł dostaw towarów,
  • Konieczność dokonywania szczegółowej weryfikacji kontrahentów,
  • Straty finansowe wynikające z niedostatecznej wiedzy przedsiębiorców na temat zmian prawnych w zakresie prowadzenia wymiany handlowej z Wielką Brytanią,
  • Wzrost kosztów obsługi administracyjnej ruchu towarowego, w wyniku wprowadzenia dodatkowej dokumentacji i certyfikatów,

.
... to tylko niektóre z przykładów konsekwencji, które dotknęły polskie firmy. Instrument Re_Open UK stanowi wsparcie finansowe, przyznawane na poczet:

  • Udziału w międzynarodowych targach i wydarzeniach gospodarczych poświęconych zdobywaniu nowych kierunków eksportu (poddziałanie 1.1)
  • Działań inwestycyjnych w zakresie rozwoju nowych gałęzi działalności (poddziałanie 1.2)
  • Dostosowania przedsiębiorstw do nowych uwarunkowań wynikających z Brexitu (poddziałanie 1.3)
  • Pokrycia strat poniesionych w wyniku negatywnych skutków Brexitu (poddziałanie 1.4)
  • Rekompensaty dla przedsiębiorstw prowadzących działalność połowową, którą dotknęły ograniczenia Brexitowe (poddziałanie 2.1)

Kto może otrzymać dotację Re_Open UK?

Dotacja rekompensująca negatywne skutki Brexitu przeznaczona jest dla przedsiębiorstw - zarówno dla sektora MŚP - mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, które w ramach pomocy de minimis mogą liczyć na wsparcie finansowanie na poziomie 100% kosztów kwalifikowalnych. Do potencjalnej grupy wnioskodawców zaliczają się również duże przedsiębiorstwa, dla których maksymalny pułap dofinansowania wynosi 85% kosztów kwalifikowalnych.

W zakresie oceny kwalifikowalności wnioskodawcy, projektu i charakteru wdrażanego przedsięwzięcia - wyróżniamy następujące warunki konieczne do spełnienia:

  • Wnioskodawca posiada siedzibę / miejsce prowadzenia działalności na terenie RP
  • Wnioskodawca prowadził wymianę handlową w zakresie towarów lub usług z Wielką Brytanią w roku 2018 i/lub 2019 (pod uwagę brane są wyłącznie transakcje bezpośrednie)
  • Wnioskodawca nie prowadzi działalności w sektorze finansowym
  • Wnioskodawca odniósł negatywne skutki Brexit
  • Projekt wpływa na przeciwdziałanie negatywnym skutkom Brexit i jest realizowany na terenie Polski
  • Projekt jest zgodny z założeniami danego poddziałania, a zadeklarowane wydatki są kwalifikowalne

Spełnienie wyżej wymienionych czynników jest obligatoryjne w celu zakwalifikowania projektu do etapu oceny merytorycznej. Kryteria wyboru projektów, które otrzymają bezzwrotne wsparcie finansowe obejmują z kolei wykazanie negatywnych skutków finansowych, powstałych w wyniku opuszczenia szeregów Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię. Ocenie punktowej podlega:

Kryterium 1 - Oszacowanie pułapu spadku obrotów w handlu z podmiotami z Wielkiej Brytanii (w ujęciu procentowym)

    Kryterium 2 - wzrost kosztów ponoszonych przez przedsiębiorstwo - wyłącznie wynikających bezpośrednio ze skutków Brexitu

      W ramach niniejszego kryterium ocenie podlega porównanie udziału obrotów w handlu z Wielką Brytanią w ogólnych obrotach wnioskującego przedsiębiorstwa. Dokonywana jest ona na podstawie porównania wyników z roku 2018 lub 2019 w stosunku do roku 2021 lub 2022. Wykazanie wysokiego spadku w ujęciu procentowym wiąże się z uzyskaniem dodatkowej punktacji.

      Analiza odnosi się do lat 2020-2022, zaś weryfikacja następuje w oparciu o obliczenie stosunku dodatkowych kosztów (poniesionych w wyniku negatywnych skutków Brexitu) do sumy obrotów z podmiotami z Wielkiej Brytanii we wskazanym okresie. Im stosunek ów kosztów do obrotów będzie wyższy - tym więcej punktów otrzyma potencjalny beneficjent dotacji.

      Dotacja Brexit - na co można przeznaczyć środki?

      Zakres kosztów kwalifikowalnych uzależniony jest od typu przedsięwzięcia, realizowanego w ramach jednego z wyszczególnionych poddziałań:


      1.1 - Nowe kierunki eksportu

      Udział w międzynarodowych wydarzeniach gospodarczych z zamiarem wprowadzenia oferty przedsiębiorstwa na wybrane rynki docelowe poprzez:

      • Wynajem, budowę i obsługę stoiska na targach
      • Produkcja materiałów promocyjnych
      • Koszty transportu i ubezpieczenia
      • Koszty podróży służbowych
      • Koszty usług tłumaczeń
      • Udział w misjach gospodarczych

      1.2 - Re_start inwestycyjny

      Rozszerzenie oferty przedsiębiorstwa poprzez uaktualnienie obecnej lub stworzenie nowej w wyniku przeprowadzenia działań inwestycyjnych:

      • Zakup środków trwałych (maszyny, urządzenia, pozostałe rzeczowe aktywa trwałe)
      • Zakup wartości niematerialnych i prawnych (licencje, koncesje, pozostałe)
      • Roboty i materiały budowlane

      1.3 - Akcja adaptacja do zmian

      Dostosowanie działalności przedsiębiorstwa do nowych uwarunkowań, wynikających z Brexitu

      • Zakup środków trwałych (maszyny, urządzenia, pozostałe rzeczowe aktywa trwałe)
      • Zakup wartości niematerialnych i prawnych (licencje, koncesje, pozostałe)
      • Usługi doradcze dotyczące adaptacji do zmian 
      • Szkolenia dla pracowników w zakresie obszarów podatnych na zmiany pobrexitowe (np. stanowiska handlowe, logistyka, księgowość)

      1.4 - Brexit bez straty

      Refundacja rzeczywistych kosztów poniesionych przez wnioskodawcę od 01.01.2020 r. do dnia poprzedzającego złożenie wniosku. Koszty muszą być bezpośrednio związane ze zdiagnozowanymi skutkami Brexit. Katalog możliwych wydatków zbieżny z wyżej wymienionymi, w ramach typów przedsięwzięć 1.1, 1.2 oraz 1.3. Wsparcie wyłącznie w formie pomocy de minimis.


      Dodatkowo - regulamin konkursu określa zakres wydatków, który nie podlega finansowaniu i nie może zostać ujęty w harmonogramie rzeczowo-finansowym projektu. Do wydatków niekwalifikowalnych zaliczamy:

      • Wydatki w zakresie nabycia gruntu / prawa własności nieruchomości
      • Koszty związane z tworzeniem i prowadzeniem sieci dystrybucji
      • Koszty dotyczące działalności wywozowej (np. związane z ilością wywożonych produktów)
      • Podatek VAT

      Jaka jest wysokość wsparcia w ramach dotacji Re_Open UK?

      Co do zasady - maksymalną dostępną kwotę w ramach konkursu Re_Open UK ustalono na 500 000 EUR bezzwrotnych środków. 

      W ramach pomocy de minimis - udzielanej do obowiązującego limitu 200 000 EUR - wnioskodawcy należący do sektora MŚP mogą liczyć na sfinansowanie dotacją nawet całości projektu, z racji 100% kwalifikowalności kosztów.  W przypadku dużych przedsiębiorstw - pułap ten wynosi 85%, co oznacza że wymagany wkład własny wynosi 15%.

      W przypadku pomocy publicznej - pułap kwalifikowalności wydatków uzależniony jest od regionu, w którym znajduje się siedziba wnioskodawcy, a także od statusu firmy. Wynika to z załączonej poniżej mapy pomocy regionalnej, do której należy doliczyć dodatkowe 10% wsparcia w przypadku posiadania statusu firmy średniej oraz 20% w przypadku firmy małej lub mikro. W zależności od poszczególnych składowych - poziom wsparcia w ramach pomocy publicznej może wynieść zatem do 70% (minimum 30% wkładu własnego). 

      Mapa pomocy regionalnej (cała Polska)
      Mapa pomocy regionalnej (woj. mazowiecke)
      Mapa pomocy regionalnej (woj. wielkopolskie)

      Dodatkowo - w ramach poszczególnych wydatków ustalono osobne limity kwotowe:

      • Minimalna kwota wsparcia - 10 000 EUR (z wyjątkiem poddziałania 1.4, gdzie minimalne wartości nie obowiązują)
      • Maksymalna kwota wsparcia na poczet refundacji poniesionych już kosztów (wyłącznie w ramach poddziałania 1.4) - 200 000 EUR
      • Maksymalne Wydatki na poczet opracowania modelu biznesowego lub strategii rozwoju - 15 000 EUR
      • Maksymalne wydatki na poczet udziału w imprezach targowych i wystawienniczych oraz misjach gospodarczych (w tym organizacja) - 50 000 EUR

      Pomoc w pozyskaniu dotacji Brexit

      Financial Matter tworzy zespół ekspertów finansowych, specjalizujących się w pozyskiwaniu zarówno instrumentów zwrotnych (w tym kredyt bankowy), jak i bezzwrotnych (dotacje i dofinansowania). Posiadamy wieloletnie doświadczenie w sporządzaniu skutecznych aplikacji dotacyjnych, kredytowych i pożyczkowych ze źródeł unijnych i krajowych. W trakcie procesu szczególny nacisk kładziemy na efektywność działania i swobodną komunikację z klientem.

      Jak działamy aby osiągnąć wyznaczone przez klientów cele biznesowe? W pierwszej kolejności dokonujemy szczegółowej analizy wstępnej o bezpłatnym charakterze. Na podstawie istotnych w kontekście analizowanego naboru informacji,  weryfikujemy wszelkie konieczne do spełnienia warunki formalne oraz merytoryczne, rzetelnie oceniając szanse na powodzenie procesu. Bazując na naszym doświadczeniu i znajomości produktu jesteśmy w stanie wówczas realnie oszacować potencjał współpracy. W przypadku jej nawiązania - wszystkie kwestie formalne przejmujemy na swoje barki. Klienta prosimy jedynie o niezbędne informacje i dokumenty, zaś my zajmujemy się kompleksowym sporządzeniem wszystkich wymaganych formularzy, przygotowaniem gotowej aplikacji, a także pomagamy w skutecznym rozliczeniu pozyskanych środków, zgodnym z wytycznymi danego konkursu. Najlepszym świadectwem operatywności naszej pracy są liczne opinie klientów.

      • 1.Weryfikacja wstępna

        Wytypowanie dokumentów niezbędnych do sporządzenia skutecznej analizy i weryfikacji warunków formalnych, wraz z prognozą przewidywanej punktacji
      • 2Ustalenie warunków współpracy

        W przypadku wykazania wysokiego prawdopodobieństwa na prowadzenie projektu - ustalenie satysfakcjonujących warunków współpracy, potwierdzonej umową.
      • 3Przygotowanie aplikacji

        Sporządzenie wniosku wraz z pozostałymi wymaganymi formularzami, na podstawie uzyskanych informacji oraz wytypowanych dokumentów.
      • 4Ocena wniosku, złożenie uzupełnień, wprowadzenie poprawek, ogłoszenie listy rankingowej

        Bieżąca obsługa wniosku polegająca na uzupełnianiu informacji lub dokumentów zgodnie z wytypowanymi przez instytucję wytycznymi. Bieżący kontakt z komórką odpowiedzialną za weryfikację wniosku.
      • 5Uzyskanie decyzji o przyznaniu dotacji

        Zorganizowanie terminu spotkania oraz podpisanie umowy o przyznaniu bezzwrotnego wsparcia finansowego.
      • 6Rozliczenie

        Pomoc w skutecznym rozliczeniu pozyskanych środków.

      DARMOWA KONSULTACJA

      • Dokonanie skutecznej, wstępnej weryfikacji projektu to połowa sukcesu. Skontaktuj się z naszym ekspertem, który dokona bezpłatnej analizy potencjału. To pozwoli ocenić, czy w Twojej sytuacji złożenie wniosku ma sens i jakie ma szanse na powodzenie.
      • +48 724 209 634

      • https://www.facebook.com/finematter2018

      • financialmatter.com.pl/#kontakt

      finanse-maja-znaczenie.png
      Udostępnij
      financial mater
      financial mater

      Powiązane wpisy

      25 lipca 2025

      Jak wygląda proces ubiegania się o pożyczkę unijną? Przewodnik od A do Z dla wnioskodawców.


      Czytaj dalej
      24 lipca 2025

      Aktualnie dostępne dotacje unijne w województwie zachodniopomorskim


      Czytaj dalej
      23 lipca 2025

      Pożyczki Unijne 2025 – aktualnie dostępne rodzaje i przeznaczenie finansowania


      Czytaj dalej

      Szukaj

      Kategorie

      • Dotacje i Dofinansowania
      • Finansowanie biznesu
      • Kredyt hipoteczny
      • Kredyty i finanse
      • Otwieram firmę
      • Rankingi kredytowe

      Najnowsze

      • Jak wygląda proces ubiegania się o pożyczkę unijną? Przewodnik od A do Z dla wnioskodawców.
      • Aktualnie dostępne dotacje unijne w województwie zachodniopomorskim
      • Pożyczki Unijne 2025 – aktualnie dostępne rodzaje i przeznaczenie finansowania
      • Województwo Łódzkie – bezzwrotna dotacja na cyfryzację MŚP (FELD 09.01 – Gospodarka w transformacji)
      • Województwo Łódzkie – bezzwrotna dotacja na inwestycje MŚP służące dywersyfikacji (FELD 09.01 – Gospodarka w transformacji)
      logo
      Wszelkie prawa zastrzeżone © 2021. Zakaz kopiowania materiałów i zdjęć użytych na stronie internetowej.
      Financial Matter Damian Gałdyński REGON: 369257820 NIP: 7773203447
      Strony Internetowe Marketing Internetowy a-creative.pl