1 lutego 2020 roku w życie weszła umowa, na podstawie której Wielka Brytania oficjalnie opuściła szeregi Unii Europejskiej. Decyzja ta wywołała szereg negatywnych skutków gospodarczych z punktu widzenia polskich przedsiębiorstw...
.
... to tylko niektóre z przykładów konsekwencji, które dotknęły polskie firmy. Instrument Re_Open UK stanowi wsparcie finansowe, przyznawane na poczet:
Dotacja rekompensująca negatywne skutki Brexitu przeznaczona jest dla przedsiębiorstw - zarówno dla sektora MŚP - mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, które w ramach pomocy de minimis mogą liczyć na wsparcie finansowanie na poziomie 100% kosztów kwalifikowalnych. Do potencjalnej grupy wnioskodawców zaliczają się również duże przedsiębiorstwa, dla których maksymalny pułap dofinansowania wynosi 85% kosztów kwalifikowalnych.
W zakresie oceny kwalifikowalności wnioskodawcy, projektu i charakteru wdrażanego przedsięwzięcia - wyróżniamy następujące warunki konieczne do spełnienia:
Spełnienie wyżej wymienionych czynników jest obligatoryjne w celu zakwalifikowania projektu do etapu oceny merytorycznej. Kryteria wyboru projektów, które otrzymają bezzwrotne wsparcie finansowe obejmują z kolei wykazanie negatywnych skutków finansowych, powstałych w wyniku opuszczenia szeregów Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię. Ocenie punktowej podlega:
W ramach niniejszego kryterium ocenie podlega porównanie udziału obrotów w handlu z Wielką Brytanią w ogólnych obrotach wnioskującego przedsiębiorstwa. Dokonywana jest ona na podstawie porównania wyników z roku 2018 lub 2019 w stosunku do roku 2021 lub 2022. Wykazanie wysokiego spadku w ujęciu procentowym wiąże się z uzyskaniem dodatkowej punktacji.
Analiza odnosi się do lat 2020-2022, zaś weryfikacja następuje w oparciu o obliczenie stosunku dodatkowych kosztów (poniesionych w wyniku negatywnych skutków Brexitu) do sumy obrotów z podmiotami z Wielkiej Brytanii we wskazanym okresie. Im stosunek ów kosztów do obrotów będzie wyższy - tym więcej punktów otrzyma potencjalny beneficjent dotacji.
Zakres kosztów kwalifikowalnych uzależniony jest od typu przedsięwzięcia, realizowanego w ramach jednego z wyszczególnionych poddziałań:
1.1 - Nowe kierunki eksportu
Udział w międzynarodowych wydarzeniach gospodarczych z zamiarem wprowadzenia oferty przedsiębiorstwa na wybrane rynki docelowe poprzez:
1.2 - Re_start inwestycyjny
Rozszerzenie oferty przedsiębiorstwa poprzez uaktualnienie obecnej lub stworzenie nowej w wyniku przeprowadzenia działań inwestycyjnych:
1.3 - Akcja adaptacja do zmian
Dostosowanie działalności przedsiębiorstwa do nowych uwarunkowań, wynikających z Brexitu
1.4 - Brexit bez straty
Refundacja rzeczywistych kosztów poniesionych przez wnioskodawcę od 01.01.2020 r. do dnia poprzedzającego złożenie wniosku. Koszty muszą być bezpośrednio związane ze zdiagnozowanymi skutkami Brexit. Katalog możliwych wydatków zbieżny z wyżej wymienionymi, w ramach typów przedsięwzięć 1.1, 1.2 oraz 1.3. Wsparcie wyłącznie w formie pomocy de minimis.
Dodatkowo - regulamin konkursu określa zakres wydatków, który nie podlega finansowaniu i nie może zostać ujęty w harmonogramie rzeczowo-finansowym projektu. Do wydatków niekwalifikowalnych zaliczamy:
Co do zasady - maksymalną dostępną kwotę w ramach konkursu Re_Open UK ustalono na 500 000 EUR bezzwrotnych środków.
W ramach pomocy de minimis - udzielanej do obowiązującego limitu 200 000 EUR - wnioskodawcy należący do sektora MŚP mogą liczyć na sfinansowanie dotacją nawet całości projektu, z racji 100% kwalifikowalności kosztów. W przypadku dużych przedsiębiorstw - pułap ten wynosi 85%, co oznacza że wymagany wkład własny wynosi 15%.
W przypadku pomocy publicznej - pułap kwalifikowalności wydatków uzależniony jest od regionu, w którym znajduje się siedziba wnioskodawcy, a także od statusu firmy. Wynika to z załączonej poniżej mapy pomocy regionalnej, do której należy doliczyć dodatkowe 10% wsparcia w przypadku posiadania statusu firmy średniej oraz 20% w przypadku firmy małej lub mikro. W zależności od poszczególnych składowych - poziom wsparcia w ramach pomocy publicznej może wynieść zatem do 70% (minimum 30% wkładu własnego).
Dodatkowo - w ramach poszczególnych wydatków ustalono osobne limity kwotowe:
Financial Matter tworzy zespół ekspertów finansowych, specjalizujących się w pozyskiwaniu zarówno instrumentów zwrotnych (w tym kredyt bankowy), jak i bezzwrotnych (dotacje i dofinansowania). Posiadamy wieloletnie doświadczenie w sporządzaniu skutecznych aplikacji dotacyjnych, kredytowych i pożyczkowych ze źródeł unijnych i krajowych. W trakcie procesu szczególny nacisk kładziemy na efektywność działania i swobodną komunikację z klientem.
Jak działamy aby osiągnąć wyznaczone przez klientów cele biznesowe? W pierwszej kolejności dokonujemy szczegółowej analizy wstępnej o bezpłatnym charakterze. Na podstawie istotnych w kontekście analizowanego naboru informacji, weryfikujemy wszelkie konieczne do spełnienia warunki formalne oraz merytoryczne, rzetelnie oceniając szanse na powodzenie procesu. Bazując na naszym doświadczeniu i znajomości produktu jesteśmy w stanie wówczas realnie oszacować potencjał współpracy. W przypadku jej nawiązania - wszystkie kwestie formalne przejmujemy na swoje barki. Klienta prosimy jedynie o niezbędne informacje i dokumenty, zaś my zajmujemy się kompleksowym sporządzeniem wszystkich wymaganych formularzy, przygotowaniem gotowej aplikacji, a także pomagamy w skutecznym rozliczeniu pozyskanych środków, zgodnym z wytycznymi danego konkursu. Najlepszym świadectwem operatywności naszej pracy są liczne opinie klientów.
Chcesz być na bieżąco z dostępnymi dotacjami i instrumentami unijnymi,
a także dostawać powiadomienia o nowych, wartościowych wpisach na Blogu?