Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego - według stanu na koniec stycznia 2023 r. na terenie kraju w rejestrze REGON zarejestrowanych było niemal 5 000 000 podmiotów gospodarki narodowej, z czego przeważającą część (niemal 81%) stanowiły jednoosobowe działalności gospodarcze. Liczby te rosną w wysokim tempie, z roku na rok.
W ramach naszej działalności wielokrotnie mamy jednak kontakt nie tylko z aktywnymi przedsiębiorcami, prowadzącymi już z powodzeniem własny biznes, ale również osobami, które są na etapie planowania założenia firmy. Drugą spośród wspomnianych grup można podzielić na dwie kategorie: klientów zdecydowanych, nieposiadających żadnych złudzeń co do zasadności przeprowadzenia tego rodzaju przedsięwzięcia, a także odbiorców, którym dedykujemy niniejszy wpis - znajdujących się na etapie analizy opłacalności utworzenia własnego przedsiębiorstwa. Jest to podejście w pełni zasadne i racjonalne, bowiem podjęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z szeregiem obowiązków, wysoką dozą odpowiedzialności i w pewnym sensie - wejściem w nowy etap życia.
"Chciałbym się rozwijać w zawodzie i budować swoje portfolio"
"Chciałbym zarabiać więcej, ale nie wiem czy moja działalność będzie rentowna"
"Nie jestem przekonany czy moje produkty, bądź usługi okażą się atrakcyjne"
"Nie jestem pewien czy będzie w stanie zbudować bazę odbiorców moich produktów/usług"
"Nie posiadam wystarczających środków na rozkręcenie firmy"
"Obawiam się wysokich podatków i składek ZUS"
Wedle naszych obserwacji - powyższe kwestie to najczęstsze obawy, które hamują ich przed podjęciem decyzji o przekuciu słowa w czyny i formalnym zarejestrowaniu swojej działalności. Każdą z nich postaramy się omówić, aby wspólnymi siłami uzyskać odpowiedzieć na pytanie "Czy rzeczywiście diabeł jest taki straszny jak go malują?", a zarazem wykazać korzyści z prowadzenia biznesu na własną rękę.
Podejście w zakresie prowadzenia własnej firmy jest różne i każdą motywację należy rozpatrywać indywidualnie. Część przedsiębiorców decyduje się na założenie biznesu sugerując się wyłącznie potencjałem rynkowym wykazywanym przez dany sektor gospodarczy w danym momencie. Nie brakuje jednak również prawdziwych pasjonatów, którzy poprzez uruchomienie własnej działalności są w stanie realizować swoje pasje i pomysły. Jest to opcja, do której szczególnie zachęcamy ze względu na fakt, iż biznesy prowadzone przez kreatywnych przedsiębiorców, posiadających specjalistyczną wiedzę i wykazujących zainteresowanie daną dziedziną - funkcjonują na rynku znacznie dłużej i efektywniej.
Prowadzenie działalności o profilu zgodnym z Twoim hobby - podniesie motywację do pracy. Czynnik ten może sprawić, iż codzienne obowiązki przestaną być uciążliwym obowiązkiem, a staną się spełnieniem i inspirującymi wyzwaniami do pokonania. Osoby wykazujące specjalistyczną wiedzę w danym zakresie mają ponadto większe pole do wnoszenia innowacji i autorskich pomysłów, a unikalne i niespotykane dotąd na rynku rozwiązania nie tylko podnoszą wartość przedsiębiorstwa, ale również wyróżniają jego ofertę względem konkurencji. Część tego rodzaju przedsięwzięć może nieść również za sobą potencjał do sfinansowania projektu za pomocą bezzwrotnej dotacji. Aspekty, które należy wyróżnić w kontekście realizacji własnych pasji w biznesie to także wyższa jakość pracy, większy stopień satysfakcji zawodowej, ułatwiony proces budowania stałych relacji z klientami, perspektywa wpływu na całą branżę lub społeczność z nią związaną, a także radość z inwestowania swojej energii w coś co nie tylko stanowi źródło zarobku, ale również sprawia przyjemność. Warto jednak zachować w całym tym procederze równowagę i odpowiednio wyważyć perspektywę realizacji marzeń z efektywnym zarządzaniem finansami, marketingiem, kadrami i pozostałymi aspektami biznesowymi.
Jeżeli należysz do grupy osób, które wykazują zainteresowanie daną branżą, lecz nie posiadają w niej żadnego doświadczenia i udokumentowanych kwalifikacji, bądź interesuje Cię wyłącznie zysk bez względu na profil prowadzonej działalności - Twój biznes również może okazać się rentowny i nic nie stoi na przeszkodzie w zakresie jego uruchomienia. Poza posiadaniem know-how i specjalistycznej wiedzy w danej dziedzinie - dobry przedsiębiorca powinien cechować się determinacją, kreatywnością, umiejętnością podejmowania ryzyka i zarządzania czasem, adaptacyjnością, odpornością na czynniki stresogenne, zdolnościami negocjacyjnymi, elastycznością, czy zaradnością. Jeśli kilka spośród wymienionych cech definiuje Cię jako osobę - istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że posiadasz predyspozycje do zarządzania własnym biznesem. Potencjalne braki w wiedzy i nieznajomość rynku nadrobić można poprzez szereg ogólnodostępnych kursów, szkoleń, webinariów, czy warsztatów.
Sam fakt prowadzenia własnej działalności również podniesie Twoje kompetencje i rozwinie Cię na wielu płaszczyznach. W trakcie prowadzenia własnego biznesu z pewnością będziesz miał do czynienia z szeregiem kontrahentów biznesowych, jak i indywidualnych. Potencjalne nawiązanie interesujących znajomości może pomóc Ci lepiej zrozumieć specyfikę danych sektorów gospodarczych i ułatwić późniejszy proces negocjacji z innymi podmiotami. Prowadzenie przedsiębiorstwa jest również sztuką rozwiązywania problemów. Jak wiadomo - człowiek najlepiej uczy się na błędach i należy zaakceptować fakt, że nie sposób jest uniknąć wszystkich pułapek czyhających na przedsiębiorców. Z czasem jednak pojawiać będzie się ich coraz mniej, a także przyczyni się do rozwoju kreatywności. Wspomnieć należy w tym miejscu również o takich aspektach jak umiejętność planowania strategicznego, umiejętności przywódcze, czy umiejętność delegowania zadań oraz pracy pod presją czasu. Są to aspekty istotne nie tylko z biznesowego punktu widzenia, ale również mogą oddziaływać w pozytywny sposób na Twoje życie prywatne. Istnieje również wysokie prawdopodobieństwo, że prowadząc z powodzeniem swoje własne przedsiębiorstwo - zostaniesz zauważony przez większe podmioty lub ekspertów z danej branży, co otworzy perspektywę nawiązania kolejnych współprac.
Osoby zatrudnione na etacie zobowiązują się w ramach podpisanej umowy do wykonywania określonego zakresu obowiązków na rzecz pracodawcy. Wiele zależy od indywidualnych ustaleń pomiędzy stronami, natomiast najczęściej - praca odbywa się w określonych godzinach wedle określonej stawki, co znacząco ogranicza potencjał finansowy i może generować nieproporcjonalnie niski poziom przychodów w stosunku do poniesionego wysiłku. W przypadku prowadzenia własnej działalności zastosowanie ma słynne powiedzenie "sky is the limit". Dołączając do grona przedsiębiorców pracujesz na swój własny rachunek, co w praktyce oznacza że możesz samodzielnie kształtować harmonogram pracy. Ów rozwiązanie umożliwia lepsze dostosowanie obowiązków zawodowych do życia osobistego. Niezależność finansowa wynika z kolei z możliwości kontrolowania źródeł własnych dochodów, których wysokość zależna jest tylko i wyłącznie od wygenerowanego poziomu sprzedaży. Wraz ze wzrostem i rozwojem biznesu rozumianym jako ugruntowanie swojej pozycji na rynku i zbudowanie szerokiego grona kontrahentów - dochód będzie proporcjonalnie rosnąć.
Odpowiednie zarządzanie budżetem firmy jest odrębną kwestią. Prowadząc działalność gospodarczą to od Ciebie będzie zależało w jakiej proporcji wypracowane zyski przeznaczysz na życie prywatne, a w jakim na dalszy rozwój biznesu. Przeprowadzenie dalszych inwestycji w infrastrukturę, maszyny i urządzenia stanowiące narzędzia pracy, czy kadrę pracowniczą - może przynieść w dłuższej perspektywie wymierne korzyści i doprowadzić do maksymalizacji potencjału rynkowego przedsiębiorstwa. Warto w tym celu wprowadzić takie działania jak ustalenie celów biznesowych z wyprzedzeniem, monitorowanie stanu bieżących wydatków, planowanie potencjalnych inwestycji, optymalizacja poziomu kosztów, negocjowanie umów z kontrahentami, czy regularna kontrola wyników finansowych firmy. Wraz z biegiem czasu czynności te staną się dla Ciebie chlebem powszednim i będziesz przeprowadzać je w sposób naturalny, mając na uwadze dalszy rozwój działalności.
Polska Klasyfikacja Działalności wyróżnia 615 kodów PKD, które określają profil danej firmy. Realna wartość możliwych do wdrożenia przedsięwzięć jest jednak nieograniczona, a prowadząc własny biznes - samodzielnie będziesz mógł skorzystać z któregoś z dostępnych na rynku rozwiązań, bądź wprowadzić autorskie rozwiązania. Jeżeli w pierwszej fazie działania funkcjonowania firmy zdecydujesz się na dany rodzaj działalności, który ze względu na wypalenie zawodowe, aspekty makroekonomiczne, ograniczoną grupę odbiorców, bądź inne czynniki - okaże się nierentowny - nic nie stoi na przeszkodzie, aby zdywersyfikować ofertę, bądź całkowicie przekształcić profil działalności. Własny podmiot niesie za sobą możliwość stworzenia środowiska pracy zgodnego z Twoją wizją i to Ty ustalasz priorytety, sposób zarządzania zasobami ludzkimi i rzeczowymi, organizację procesów, czy pozostałe decyzje operacyjne.
Z praktycznego punktu widzenia - przed podjęciem jakichkolwiek działań warto w pierwszej kolejności przeprowadzić szczegółową analizę rynku i potrzeb potencjalnych grup docelowych. Konsument mając do wyboru ofertę firmy, z której usług korzysta od lat, a ofertę nowoutworzonego przedsiębiorstwa bez wyrobionej marki i historii - z pewnością zdecyduje się na opcję numer 1. Warto zatem wnieść do swojego katalogu szereg przewag konkurencyjnych, które podniosą atrakcyjność sprzedawanych produktów, bądź świadczonych usług. Rywalizować z konkurentami można na wielu płaszczyznach. Zadbanie o wysoką jakość produktu/usługi, obniżenie cen kosztem generowanej marży na sprzedaży, nacisk na proces obsługi klienta, szybki termin realizacji zleceń, optymalna lokalizacja, różnorodność oferty - to tylko niektóre pomysły, które w ostatecznym rozrachunku należy dobrać w zależności od specyfiki danej działalności.
Kanały marketingowe stanowią kluczowy element skutecznej promocji produktów lub usług powstającego przedsiębiorstwa. Wielu przyszłych przedsiębiorców obawia się braku możliwości dotarcia ze swoją ofertą do potencjalnej grupy docelowej odbiorców. Żyjemy jednak aktualnie w erze internetu, który daje nam nieograniczone możliwości w kontekście wdrażania strategii marketingowej, a połączenie źródeł cyfrowych z tradycyjnymi metodami - może przynieść wymierne korzyści w postaci błyskawicznego zbudowania portfelu klientów.
Niewątpliwą zaletą marketingu internetowego jest jego niska kapitałochłonność. Stworzenie konta i zamieszczanie wpisów na ogólnodostępnych social mediach, jak Facebook, czy Instagram - nie wiąże się z koniecznością ponoszenia kosztów, a odpowiednio sformułowane treści mogą wznieść potencjał promocyjny przedsiębiorstwa na wyżyny. Popularnym rozwiązaniem stają się również w ostatnim czasie materiały nagrywane w formie wideo i zamieszczane na takich serwisach jak Tik-Tok, czy YouTube. Budowanie świadomości marki i nawiązanie interakcji z klientami staje się wówczas znacznie łatwiejsze, jako że mają oni możliwość zapoznania się ze specyfiką przedsiębiorstwa oraz szczegółami oferty w sposób przystępny i przyjazny w odbiorze. Dodatkowe korzyści, które niosą za sobą social media i pozostałe serwisy internetowe to dostęp do analiz i statystyk, możliwość natychmiastowego informowania o aktualnościach, promocjach, bądź nowinkach branżowych, a także zwiększenie widoczności i rozpoznawalności marki.
Wiele spośród stawiających swoje pierwsze kroki na rynku firm decyduje się również na uruchomienie strony internetowej. Jest to rozwiązanie cechujące się wyższą niezależnością, ponieważ opiera się na posiadaniu własnościowej witryny, która nie jest ograniczona przez zewnętrzne regulaminy i odrębne przepisy. Wdrażając tego rodzaju rozwiązanie warto zadbać o to, aby strona zawierała komplet najważniejszych informacji - włącznie z podstawową lub szczegółową informacją na temat oferty, zakresu świadczonych usług, bądź sprzedawanych produktów, czy miejscem ich świadczenia/realizacji. Dobrym pomysłem może okazać się także stworzenie osobnej zakładki informującej o kompetencjach przedsiębiorcy lub kadry pracowniczej firmy, a także pisemnych referencjach wystawionych przez zadowolonych klientów, których publikacja podniesie wiarygodność marki. W razie posiadania wolnych mocy przerobowych - doskonale sprawdzającym się modelem jest także prowadzenie branżowego bloga, który nie tylko zwiększa świadomość konsumentów, ale również przyczynia się do lepszego pozycjonowania strony w wyszukiwarce Google. Zamieszczając ogłoszenia o swojej ofercie na serwisach sprzedażowo-aukcyjnych, jak: Allegro, OLX - warto zamieścić w nich odnośnik do strony internetowej, co dodatkowo zwiększy obecny na niej ruch.
Pomimo, że wielu z nas nie wyobraża sobie życia bez internetu - nie należy zaniedbywać również tradycyjnych metod promocji. Wdrożenie takich rozwiązań, jak: reklama w czasopismach/gazetach/katalogach, system ulotek, rozdawanie wizytówek, udział w stacjonarnych spotkaniach networkingowych lub targach i wystawach, czy tworzenie projektów billboardów - najczęściej wiąże się z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów, jednak umożliwiają precyzyjne określenie grupy docelowej - zwłaszcza jeśli celujemy w rynek lokalny, bądź klientów firmy stanowić będą osoby w podeszłym wieku, z ograniczonym dostępem do internetu.
W praktyce wymienienie wszystkich możliwych kanałów promocyjnych nie jest możliwe i mija się z celem, ponieważ to jakiego rodzaju przedsięwzięcia zostaną wdrożone w życie - powinno zostać poprzedzone analizą rynku i zrozumieniem charakterystyki potencjalnego grona odbiorców. Niezaprzeczalnym faktem jest jednak to, iż sam proces zapoznania odbiory z ofertą firmy pomimo swojej złożoności - przy poniesieniu odpowiednich nakładów czasu i wysiłku - bardzo często okazuje się skuteczny. Odrębną kwestią pozostaje efekt zachęty, czyli przedstawienie oferty w taki sposób, aby zachęciła kontrahenta do skorzystania z niej.
Dodatkowy zastrzyk gotówki na realizację celów inwestycyjnych, które wspomogą proces rozwoju firmy w jego początkowej fazie - jest zawsze mile widziany. Rozpoczęcie prowadzenia działalności operacyjnej i wdrożenia procesu sprzedaży produktów, bądź usług wymaga bowiem często poniesienia wysokich nakładów finansowych. Na rynku dostępny jest szereg instrumentów umożliwiających pozyskanie kapitału zarówno w formie bezzwrotnej, jak i zwrotnej. Szczegółowy opis poszczególnych konkursów zamieściliśmy w podlinkowanych poniżej wpisach:
Dotacja na otwarcie działalności gospodarczej - PUP może okazać się interesującym rozwiązaniem jeśli dysponujesz dokumentami (zaświadczeniami, umowami, certyfikatami, dyplomami) potwierdzającymi Twoje doświadczenie zawodowe w brany pokrewnej z planowaną do utworzenia działalnością, posiadasz możliwość rejestracji w Urzędzie Pracy oraz uzyskania statusu osoby bezrobotnej, a także dysponujesz odpowiednim zabezpieczeniem (w formie poręczenia 1 lub 2 osób). Potencjał kwotowy w ramach niniejszego rozwiązania w zależności od specyfiki danej instytucji wynosi od 30 000 do 42 000 PLN (według stanu na 28.07.2023 r.)
Dofinansowanie na otwarcie działalności gospodarczej - LGD dostępne jest dla wnioskodawców, którzy zamieszkują tereny wiejskie, bądź miejsko-wiejskie (miejscowości do 20 000 mieszkańców). Jeżeli nie jesteś ubezpieczony w KRUS, nie ograniczają Cię terminy (biorąc pod uwagę kilkumiesięczny proces pozyskiwania środków i ewentualne oczekiwanie na ogłoszenie naboru), a oczekujesz możliwie najwyższej kwoty bezzwrotnego wsparcia finansowego spośród dostępnych na rynku instrumentów - może być to opcja stworzona dla Ciebie, pod warunkiem że uzyskasz odpowiednio wysoką punktację w ramach lokalnych kryteriów naboru, zamieszczonych w ogłoszeniu o naborze wniosków.
Pierwszy Biznes Wsparcie w Starcie - niskooprocentowana pożyczka na założenie firmy jest dla odmiany instrumentem udzielanym w formie zwrotnej, natomiast jego niewątpliwą zaletą jest bardzo wysoki potencjał kwotowy (według stanu na 28.07.2023 - nawet do 142 000 PLN), a także wysoka dostępność środków, szeroki zakres wydatków możliwych do poniesienia oraz niski koszt finansowania w porównaniu do tradycyjnych instrumentów z rynku komercyjnego (bankowego). Pożyczka ta również udzielana jest pod zabezpieczenie, przy czym w zależności od wysokości wnioskowanej kwoty - instytucja może wymagać ustanowienia hipoteki na nieruchomości.
Jak widać - możliwości pozyskania finansowania są szerokie, a kontakt z firmą specjalizującą się w pozyskiwaniu tego rodzaju instrumentów - umożliwi bezpłatną weryfikację dostępnych dla Ciebie opcji. Należy zaznaczyć, że warto podjąć tego rodzaju działania przed formalnym założeniem działalności i uzyskaniem wpisu w CEIDG. W innym wypadku furtka w postaci możliwości złożenia wniosku - zamyka się. Co istotne - skorzystanie z dotacji, bądź pożyczki na uruchomienie działalności - nie wyklucza późniejszej możliwości skorzystania z takich instrumentów jak pożyczki unijne, czy dotacje dla firm.
Nie ma co ukrywać - Zakład Ubezpieczeń Społecznych oraz Urząd Skarbowy potrafią być zmorą przedsiębiorców. Nie oznacza to jednak, że jako startujący przedsiębiorca zostaniesz od razu zasypany wysokimi opłatami, które pochłoną większość Twojego budżetu. Spośród podstawowych płatności publicznoprawnych - wyróżniamy podatek dochodowy, podatek VAT, a także składki ZUS.
Podatek dochodowy jak sama nazwa wskazuje - naliczany jest od dochodu firmy. Jako przyszły przedsiębiorca będziesz miał możliwość skorzystania z różnych form opodatkowania. Często stosowaną przez początkujące podmioty jest skala podatkowa, według której podatek naliczany jest dopiero po przekroczeniu kwoty wolnej, czyli dochodu na poziomie 30 000 PLN. Jeśli jednak zdecydujesz się na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, bądź podatek liniowy, a Twoje dochody nie osiągną wysokiego pułapu, bądź nie będziesz w stanie wygenerować operacji sprzedażowych - podatek nie zostanie naliczony, bądź będzie oscylować na niskim pułapie.
Podatek VAT jest podatkiem od towarów i usług, jednak zakładając działalność - automatycznie jesteś zwolniony z obowiązku jego opłacania, do czasu aż Twoje roczne przychody nie przekroczą poziomu 200 000 PLN. Nie oznacza to, że jest to zawsze optymalne rozwiązanie, bowiem prowadząc sprzedaż wyłącznie b2b (business to business), bądź ponosząc wysokie nakłady finansowe na starcie działalności - może okazać się, że skorzystanie z możliwości zwolnienia z VAT nie będzie opłacalnym krokiem, gdyż w przypadku uzyskania statusu czynnego VATowca - będziesz w stanie wygenerować nadwyżkę, która zostanie Tobie zwrócona, bądź pomniejszy wysokość przyszłych płatności. Wszystko pozostaje kwestią kalkulacji i indywidualnego spojrzenia na sprawę, natomiast pewne jest to, że sam fakt funkcjonowania podatku VAT nie wpłynie destrukcyjnie na Twój budżet od samego początku prowadzenia działalności.
Składki ZUS obejmują składki społeczne, zdrowotne oraz ewentualne dodatkowe składki (jak fundusz pracy, czy fundusz gwarantowanych świadczeń pracowniczych). Rejestrując firmę posiadasz jednak możliwość skorzystania z ulgi na start, dzięki której zakres składek przez pierwsze 6 miesięcy jej prowadzenia zostanie ograniczony wyłącznie do składek zdrowotnych. Jeśli miesięczny dochód Twojej firmy będzie oscylować na niskim poziomie, bądź poniesiesz stratę - według stanu na 28.07.2023 - wysokość miesięcznej płatności ZUS w początkowej fazie funkcjonowania firmy wyniesie zatem jedynie 324 PLN (minimalna wysokość składki zdrowotnej). Dodatkowo - po upływie wspomnianych 6 miesięcy, posiadasz możliwość korzystania przez 2 lata ze składek preferencyjnych, co oznacza że na pełne składki przejdziesz w najgorszym wypadku po upływie 2,5 lat od zarejestrowania działalności.
Biorąc pod uwagę powyższe informacje - tezę o naliczaniu bardzo wysokich kwot płatności względem ZUS lub US dla nowopowstałych firm - można umieścić w kategorii mitów. Oczywiście sytuacja taka jest prawdopodobna, jednak siłą rzeczy będzie wiązać się ona z wysokim poziomem generowanych wyników finansowych, co jest zjawiskiem pożądanym przez każdego właściciela biznesu.
Mamy głęboką nadzieję, że zamieszczone przez nas informacje pomogą Tobie w podjęciu decyzji o dołączeniu do grona przedsiębiorców, co oznaczać będzie rozpoczęcie prowadzenia własnej działalności. W dalszym ciągu na uwadze należy mieć to, iż sam fakt posiadania wpisu w CEIDG oraz nadanego numeru NIP nie nada Tobie prestiżu, jednak prowadzenie rentownego i dobrze prosperującego przedsiębiorstwa - owszem. W niniejszym wpisie wyróżniliśmy zalety uruchomienia własnego biznesu, lecz w dalszym ciągu na uwadze należy mieć czyhające na właścicieli firm pułapki i potencjalne niebezpieczeństwa. Aby ich uniknąć i w pełni przygotować się do realizacji swoich pierwotnych założeń - zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi przygotowanymi przez nas artykułami, z których dowiesz się więcej o możliwości pozyskania finansowania, działaniach które warto wdrożyć przed zarejestrowaniem firmy, a także procesie formalnym składania wniosku o nadanie wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji Gospodarczej:
Jak zdobyć środki na rozpoczęcie działalności gospodarczej?
Działania, o których warto pamiętać przed założeniem własnej firmy
Chcesz być na bieżąco z dostępnymi dotacjami i instrumentami unijnymi,
a także dostawać powiadomienia o nowych, wartościowych wpisach na Blogu?