Grono naszych klientów stale powiększa się nie tylko o aktywnych przedsiębiorców, prowadzących już z powodzeniem własną działalność od miesięcy, bądź lat, ale także o osoby indywidualne zainteresowane założeniem nowej firmy. Niniejszy wpis dedykujemy drugiej spośród wymienionych grup, a przed zapoznaniem się z nim - zachęcamy do lektury pozostałych artykułów poświęconych przyszłym przedsiębiorcom:
Jak zdobyć środki na rozpoczęcie działalności gospodarczej?
Działania, o których warto pamiętać przed założeniem własnej firmy
Założenie działalności gospodarczej wbrew powszechnie panującej opinii - nie jest procesem skomplikowanym, o czym przekonasz się w dalszej części wpisu. Zapoznając się z niniejszym tekstem - dowiesz się między innymi:
Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą przez profil zaufany?
Jak wypełnić wniosek o założenie działalności?
Kto może założyć działalność gospodarczą?
Ile trwa założenie firmy?
Jakie są opłaty za założenie działalności gospodarczej?
Na co zwrócić uwagę przy zakładaniu firmy?
Dla klientów, którzy skorzystali z naszych usług w zakresie pozyskania środków na otwarcie działalności gospodarczej oraz prowadzenia księgowości - oferujemy bezpłatną pomoc w założeniu firmy.
Aby maksymalnie ułatwić Ci proces zakładania firmy - poszczególne etapy wypełniania wniosku przedstawiliśmy w formie graficznej, wraz z krótkimi opisami i adnotacjami.
Rejestracji własnej firmy możesz dokonać jeżeli jesteś osobą pełnoletnią - niezależnie od posiadanego statusu społecznego, czy majątkowego. Osoby niebędące obywatelami Polski, lecz posiadający obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej - nie muszą posiadać dodatkowej dokumentacji. Przedstawiciele pozostałych narodowości - zobowiązani są do wykazania tytułu pobytowego (najczęściej jest to zezwolenie na pobyt stały, bądź czasowy).
Założenie działalności gospodarczej przez internet to najmniej angażująca czasowo i najchętniej wybierana przez wnioskodawców forma dokonania rejestracji. W tym celu należy udać się na stronę biznes.gov.pl
Na głównej stronie należy wybrać panel "zarejestruj firmę / zarejestruj działalność gospodarczą", a po przeniesieniu na dedykowaną stronę - zalogować się korzystając z jednego spośród dostępnych sposobów. Zalecamy skorzystanie z profilu zaufanego, którego posiadanie ułatwi przyszłe funkcjonowanie każdego przedsiębiorcy. Po wpisaniu swoich danych - na wskazany adres mailowy wysłany zostanie kod potwierdzający, który należy przepisać bezpośrednio do okienka i wybrać przycisk "przejdź do aplikacji".
W pierwszej kolejności kreator wyświetli okienko zawierające podstawowe dane osobowe wnioskodawcy - osoby zainteresowanej otwarciem działalności gospodarczej. Wypełnić należy obowiązkowo pola oznaczone czerwonym krzyżykiem. Jeżeli posiadasz już nadany numer NIP w Polsce, bądź za jej granicami - należy uwzględnić ów dane. Podanie informacji o ewentualnej wspólności majątkowej - nie jest wymagane.
Jako przyszły właściciel firmy - masz obowiązek podania informacji nie tylko o adresie siedziby firmy, ale również adresie zamieszkania (ów adresy mogą się pokrywać). Należy uwzględnić te dane już na etapie zakładania działalności, natomiast w przypadku przyszłej zmiany adresu zamieszkania - powinieneś zaktualizować dane w okresie do 7 dni.
Następna strona dotyczy danych firmy. W pierwszej kolejności uzupełnić należy nazwę firmy (która musi obowiązkowo zawierać imię i nazwisko właściciela), a także nazwę skróconą (bez konieczności uwzględniania imienia i nazwiska). Data rozpoczęcia działalności nie musi być tożsama z datą wypełnienia wniosku - zwłaszcza jeżeli jesteś w trakcie procesu pozyskiwania środków na rozpoczęcie działalności. Wówczas w zależności od wytycznych danej instytucji należy uwzględnić przyszłą datę, datę obecną, bądź wstrzymać się z rejestracją działalności. W szczególnych przypadkach możliwe jest również uwzględnienie daty wcześniejszej, co może jednak determinować konieczność składania dodatkowych deklaracji do instytucji publicznoprawnych.
Podanie danych kontaktowych nie jest czynnością obowiązkową. Istnieje możliwość zawarcia danych publicznych - widocznych dla każdej osoby korzystającej z wyszukiwarki CEIDG, ukrycia danych dla podmiotów niebędących instytucjami publicznoprawnymi, bądź całkowitego pominięcia sekcji "dane kontaktowe". Zastosowanie pierwszej opcji może spowodować wypływ danych do zewnętrznych baz kontaktowych, stąd jeśli cenisz sobie prywatność i chcesz uniknąć telefonów, bądź wiadomości mailowych od pozostałych firm - zalecamy skorzystanie z opcji nr 2 lub 3.
W sekcji "rodzaje działalności" należy zdefiniować kod klasyfikacji podatkowej firmy. >> lista kodów PKD <<
Na etapie zakładania działalności zalecamy wybór wyłącznie głównego kodu PKD - zgodnego z przedmiotem działalności firmy i sektorem, który potencjalnie będzie przynosić firmie najwyższy pułap zysków. Uzupełnienie pozostałych (dodatkowych) kodów PKD możliwe będzie na późniejszym etapie - po dokonaniu rejestracji. W naszym przykładzie założyliśmy, że rejestrowana firma zajmować będzie się robotami ziemnymi związanymi z kopaniem rowów i wykopów, a także oczyszczaniem terenu budowy, stąd wybraliśmy kod PKD 43.12.Z.
Następnym krokiem jest wskazanie adresu do doręczeń - w szczególności pism urzędowych. Jako wnioskodawca masz obowiązek posiadania tytułu prawnego do użytkowania wskazanego lokalu. Warto wskazać w tym miejscu faktyczny adres zamieszkania, bądź adres siedziby firmy, tak abyś był w stanie odbierać terminowo wszelką korespondencję wysyłaną w formie fizycznej.
Jeżeli zamierzasz prowadzić działalność w kilku miejscach, pod różnymi adresami (np. ze względu na świadczenie usług / sprzedaż towarów / produkcję dóbr w różnych placówkach) - powinieneś uwzględnić te dane w kolejnej sekcji.
Stałe miejsce wykonywania działalności równoznaczne jest z adresem siedziby firmy, czyli głównym miejscem wykonywania działalności gospodarczej. Adres ten w zależności od rodzaju działalności - może pokrywać się z adresem zamieszkania/zameldowania. Jeżeli na poprzedniej stronie wskazałeś, że wykonujesz działalność na terenie kilku różnych placówek - wówczas będziesz musiał wskazać dodatkowo pozostałe adresy.
Kolejnym etapem jest wskazanie odpowiedniego rodzaju ubezpieczeń społecznych. Zasadniczo domyślnym organem jest ZUS, lecz jeśli prowadzisz gospodarstwo rolne, bądź podlegasz pod ubezpieczenie KRUS z innego tytułu - wówczas powinieneś wskazać drugą opcję. Niniejsza sekcja obejmuje również datę obowiązku powstania opłacania składek. Jako przedsiębiorca powinieneś dokonać tej czynności w terminie do 7 dni od faktycznej rejestracji firmy, natomiast dokonując rejestracji - warto dokonać tej czynności już na etapie zakładania firmy i wskazać datę tożsamą z podanym wcześniej dniem rozpoczęcia działalności.
System na bazie wskazanych wcześniej danych - powinien automatycznie zaproponować Urząd Skarbowy odpowiedni dla Twojego miejsca zamieszkania. Korzystając z ogólnodostępnej wyszukiwarki możesz potwierdzić poprawność tej informacji.
Podanie biura rachunkowego odpowiedzialnego za prowadzenie twojej księgowości nie jest obowiązkowe. Często zdarza się bowiem, że na etapie rejestracji firmy nie posiadają jeszcze podpisanej umowy z firmą. Wówczas należy wskazać opcję "samodzielnie". Jeżeli jednak udało Ci się już formalnie nawiązać współpracę w zakresie prowadzenia dokumentacji rachunkowej - powinieneś wskazać nazwę ów firmy, a także jej NIP, który zweryfikujesz bezpośrednio w umowie lub przy pomocy wyszukiwarki CEIDG lub wyszukiwarki KRS.
Podając adres przechowywania dokumentacji rachunkowej - możesz adres prowadzenia działalności, bądź adres biura rachunkowego (w zależności od indywidualnych ustaleń z firmą w niniejszym zakresie).
Powyższe dane stanowią komplet obowiązkowych informacji, niezbędnych do złożenia wniosku. Niemniej jednak warto na obecnym etapie uzupełnić formularz o dodatkowe dane, które zaoszczędzą Twój czas w kontekście przyszłych działań i wykluczą konieczność dokonywania edycji wpisu.
W zależności od podanych przez Ciebie wcześniej informacji - kolejnym etapem jest podanie danych w zakresie zgłoszenia do ZUS lub KRUS. Zgłoszenie powinno dotyczyć zarówno przedsiębiorcy, jak i ewentualnych pracowników (przy czym zgłoszenie pracowników następuje najczęściej już po dokonaniu rejestracji). W przypadku wybo0ru ubezpieczenia ZUS - należy odznaczyć odpowiednio "formularz ZUS ZZA" (jeśli dokonujesz rejestracji wyłącznie do ubezpieczenia zdrowotnego - co dotyczyć będzie przeważającej części nowych przedsiębiorców ze względu na możliwość skorzystania z ulgi na start), bądź "formularz ZUS ZUA" (jeżeli nie masz możliwości skorzystania z ów ulgi).
Następnym etapem jest wskazanie kodu tytułu ubezpieczenia, który zostanie dobrany automatycznie na bazie odznaczonych pól. W pierwszej kolejności warto zweryfikować możliwość skorzystania z ulgi na start, omawianej w ramach poprzedniej sekcji. Wówczas należy wybrać pole "ulga na start - 0540". Jeżeli jednak nie masz możliwości wyboru tej opcji - zweryfikuj dodatkowo kolejno możliwość skorzystania ze składek preferencyjnych lub małego ZUS PLUS.
Kod wykonywanego zawodu odpowiedni dla charakteru Twojego stanowiska pracy - możesz sprawdzić korzystając z bazy kodów.
Analogicznie jak w przypadku doboru Urzędu Skarbowego - należy również wskazać odpowiedni oddział NFZ - w zależności od województwa, w którym mieszkasz. Jeśli nie podlegasz ubezpieczeniu społecznemu za granicą, lecz mieszkasz poza granicami kraju - wówczas wskaż dowolny oddział NFZ (najlepiej, aby był on wówczas zgodny z siedzibą firmy).
Wskazać należy również adres stałego zameldowania. Jeżeli masz wątpliwości co do miejsca stałego meldunku - możesz zweryfikować niniejszą kwestię pozyskując dokument w formie online.
Podanie adresu do korespondencji ZUS nie jest obowiązkowe (wówczas wszelkie dokumenty wysyłane w formie papierowej trafią na Twój adres zamieszkania). Warto jednak wskazać w tym miejscu adres tożsamy z wcześniej wskazywanym adresem korespondencyjnym z US, tak aby komplet dokumentacji trafiał w jedno miejsce, co wykluczy ryzyko przeoczenia istotnych zawiadomień.
Złożenie oświadczenia o deklarowanej formie opodatkowania jest opcjonalne i możliwe do uzupełnienia po dokonaniu rejestracji. Jeżeli jednak przedyskutowałeś już ów wątek z biurem rachunkowym - możesz dokonać tego bezpośrednio z poziomu składanego wniosku.
W naszym wpisie: Działania, o których warto pamiętać przed założeniem własnej firmy - wyszczególniliśmy i opisaliśmy możliwe do wyboru formy opodatkowania. Należy wskazać jedną z nich.
Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dotyczy podmiotów, które przekroczą limit przychodów: 9 654 400 PLN.
Z poziomu kreatora masz możliwość wskazania firmowego lub prywatnego rachunku bankowego. Nie jest to jednak pole wymagane w zakresie dokonania skutecznej rejestracji firmy.
Istnieje możliwość ustanowienia pełnomocnictwa dla firmy, bądź osoby fizycznej, która odpowiedzialna będzie za dokonywanie zmian bezpośrednio w CEIDG. Są to jednak dane na tyle wrażliwe, że zalecamy potencjalne udzielenie pełnomocnictw wyłącznie członkom rodziny, bądź innym zaufanym osobom, zaś biurom rachunkowym - udzielić późniejszego pełnomocnictwa wyłącznie w zakresie składania deklaracji ZUS i US.
Po zapoznaniu się z treścią oświadczenia zawartego na kolejnej stronie - należy potwierdzić wskazane informacje.
Wnioskodawcy mają możliwość natychmiastowego zawieszenia działalności po dokonaniu rejestracji na czas nieokreślony - do odwołania. Są to jednak specyficzne przypadki, a co istotne - okres zawieszenia może wykluczyć późniejszą możliwość skorzystania z ulgi na start, ponieważ nie wpływa on na przerwanie biegu okresu jego obowiązywania (6 miesięcy od dnia rozpoczęcia działalności).
Kolejne sekcje nie wymagają dodatkowych interakcji ze strony użytkownika - informują one o urzędzie odbierającym wniosek, ministerstwie odpowiedzialnym za prowadzenie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, a także umożliwiają wizualizację wypełnionego wniosku.
Ostatnim krokiem jest wybór formy złożenia dokumentacji:
Proces dokonania rejestracji zamyka się zasadniczo w przeciągu tygodnia, a najczęściej - trwa on od kilku godzin do kilku dni.
Co istotne - w każdym momencie po dokonaniu rejestracji masz możliwość naniesienia zmian we wpisie (na przykład poprzez zmianę adresów, dodanie kolejnych kodów PKD, bądź informacji kontaktowych - należy udać się wówczas ponownie na stronę https://www.biznes.gov.pl/pl i wybrać komórkę "zmień dane w CEIDG".
Jeżeli planujesz rezygnację z domyślnego zwolnienia z VAT , a zarazem uzyskanie statusu czynnego podatnika VAT - powinieneś dodatkowo złożyć formularz VAT-R. O specyfice VAT i korzyściach płynących z posiadania ów statusu, bądź jego braku - poinformujemy w kolejnych wpisach.
Działalność nierejestrowana to rodzaj działalności, który wyklucza jej posiadacza z obowiązku składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, zaliczek na podatek dochodowych, czy podatku VAT. Ewidencja zapisów księgowych opiera się wówczas na uproszczonej sprzedaży, co nie wpływa jednak na brak konieczności wystawiania faktur, czy rozliczania przychodów podczas składania rocznego rozliczenia podatkowego.
Działalność nierejestrowaną możesz prowadzić wyłącznie w przypadku spełnienia łącznie wszystkich poniższych warunków:
Dla klientów, którzy skorzystali z naszych usług w zakresie pozyskania środków na otwarcie działalności gospodarczej oraz prowadzenia księgowości - oferujemy bezpłatną pomoc w założeniu firmy.
Chcesz być na bieżąco z dostępnymi dotacjami i instrumentami unijnymi,
a także dostawać powiadomienia o nowych, wartościowych wpisach na Blogu?