Refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy to bezzwrotne świadczenie pieniężne w formie refundacji poniesionych kosztów, udzielane na terenie całego kraju przez PUP (Powiatowe Urzędy Pracy). Program ten dedykowany jest w głównej mierze przedsiębiorstwom - zarówno osobom prawnym, jak i fizycznym - w celu rozwoju działalności i wzrostu zatrudnienia. Pozwala on na sfinansowanie szerokiego katalogu dóbr - asortymentu na rzecz dostosowania stanowiska dla nowozatrudnionego pracownika. Co istotne - poza posiadaczami statusu osoby bezrobotnej, ów pracownikami zostać mogą również osoby niezarejestrowane dotychczas w PUP, lecz pozostające bez zatrudnienia i niewykonujące innej pracy zarobkowej. W zależności od danego regionu, beneficjentami dotacji mogą być pracodawcy zatrudniający pracownika do 30 roku życia / powyżej 30 roku życia, bądź bez względu na jego wiek.
Na co można przeznaczyć środki ze wsparcia?
Uzyskane finansowanie można przeznaczyć na zakupy związane z doposażeniem stanowiska pracy, w tym:
Środki trwałe
Pozostałe maszyny, urządzenia i wyposażenie
Wartości niematerialne i prawne
Środki i wydatki związane z BHP
Obowiązki beneficjenta refundacji
Beneficjent wsparcia udzielanego przez PUP zobligowany jest do utrzymania stanowiska pracy, będącego przedmiotem dotacji, przez okres minimum 2 lat od dnia zawarcia umowy. Osoba ta musi zostać ponadto zatrudniona na pełen etat. Wyjątek stanowią opiekunowie osób niepełnosprawnych, niewykonujący pracy zarobkowej - wówczas dopuszcza się możliwość zatrudnienia na pół etatu. Zatrudnienie nastąpić musi dopiero po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, a także podpisaniu umowy i realnym nabyciu środków wykazanych jako koszty kwalifikowalne.
Zabezpieczenie w przypadku ów instrumentu jest wymagane i stanowić je może:
Wykluczenia z finansowania
Finansowaniu nie podlegają operacje, w ramach których osoba bezrobotna zostanie zatrudniona na niepełny etat (lub mniej niż pół etatu w przypadku osób niepełnosprawnych). Firma nie powinna ponadto zalegać z wynagrodzeniami pracowników i należnymi składkami (w tym m.in. na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, czy na Fundusz Pracy), zaś sam wnioskodawca nie może być skazany za przestępstwa przeciwko obrotowi gospodarczemu w przeciągu ostatnich 2 lat. Kolejnym czynnikiem wykluczającym jest wypowiedzenie umowy pracownika, bądź zmniejszenie wymiaru jego czasu pracy, z przyczyn niezależnych od pracowników, w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Ten sam okres dotyczy sytuacji, gdy nowozatrudniona osoba pracowała już wcześniej w firmie wnioskodawcy. Wsparciu nie podlegają również: małżonkowie wnioskodawcy, stanowiska polegające na wykonywaniu pracy nakładczej, a także poszczególne rodzaje działalności, w tym: produkcja lub handel bronią, salony gier hazardowych, agencje towarzyskie, usługi ezoteryczne, działalność eksportową związaną z wywozem produktów do państw trzecich.
Wydatki NIEPODLEGAJĄCE wsparciu:
- Zakup samochodów osobowych
- Zakup pozostałych pojazdów (w zależności od charakteru działalności)
- Wyposażenie nabywane poprzez umowę leasingu
- Budowa/remont pomieszczeń
- Wynagrodzenia pracowników
- Surowce i materiały
- Koszty działań marketingowych
- Koszty administracyjne i opłaty skarbowe
Kto może złożyć wniosek o finansowanie?
Beneficjentami programu mogą zostać następujące grupy odbiorców, które zdecydują się na zatrudnienie bezrobotnego pracownika (nie tylko wśród zarejestrowanych obecnie w PUP, ale również pozostałych obywateli nieposiadających zatrudnienia, znalezionych samodzielnie przez pracodawcę):
Przedsiębiorstwa
Producenci rolni
Podmioty prowadzące działalność gospodarczą
Maksymalna kwota do pozyskania
PRZYKŁAD 1
PRZYKŁAD 2
Usługa Financial Matter
Nasz zespół od lat zajmuje się pozyskiwaniem instrumentów finansowych na rynku komercyjnym i unijnym - zarówno dla klientów biznesowych, jak i indywidualnych. Nasz schemat i ścieżka działania w zakresie pozyskania dla klienta refundacji wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy kształtuje się następująco:
1Rozmowa wstępna
Pierwszym etapem współpracy z klientem jest rozmowa wstępna, w celu poznania jego indywidualnych potrzeb. Służymy jednocześnie radą i odpowiadamy wyczerpująco na wszelkie nurtujące pytania.2Analiza
Analiza opiera się na kompleksowej weryfikacji kryteriów formalnych i jest dokonywana przez nas zespół BEZPŁATNIE. Pozwala ona na wyklarowanie sytuacji, zbadanie potencjału współpracy i zaproponowaniu działania, bądź przedstawieniu ewentualnych alternatywnych źródeł finansowania3Podpisanie umowy współpracy
Etap ten polega na przedstawieniu wyników analizy i uzgodnieniu warunków współpracy, zaakceptowanych przez obie strony, a następnie podpisaniu umowy cywilnoprawnej, otwierającej furtkę do właściwego działania. W zakresie wynagrodzenia w głównej mierze rozliczamy się w formule Success Fee, a więc dopiero po uzyskaniu pozytywnej decyzji ws. finansowania i realnym otrzymaniu środków na konto przez klienta4Przygotowanie wniosku
Przygotowaniem wniosku, biznesplanu, a także pozostałych załączników i formularzy zajmuje się kompleksowo nasz zespół. Klienta prosimy na tym etapie jedynie o niezbędną dokumentację, zaś wszelkie kwestie formalne spoczywają na naszych barkach5Uzyskanie pozytywnej decyzji ws. refundacji
Najbardziej wyczekiwanym momentem w zakresie pozyskiwania finansowania niewątpliwie jest jego finalizacja. Po uzyskaniu pozytywnej decyzji towarzyszymy klientowi przy podpisywaniu umowy i zwracamy uwagę na wszelkie istotne kwestie6Rozliczenie dotacji
Nasza usługa nie kończy się na podpisaniu umowy i otrzymaniu wynagrodzenia. W dalszym ciągu służymy bowiem radą na etapie rozliczenia refundacji, również po zakupie danego asortymentu i zatrudnienia pracownika, tak aby proces ten przebiegł sprawnie i bez komplikacji
Naszą usługę charakteryzuje nie tylko wysoka skuteczność działania, ale również indywidualne podejście do każdego tematu i potrzeb klienta. Refundacja wyposażenia/doposażenia stanowiska pracy jest instrumentem ograniczonym czasowo, a także zależnym od wykorzystanej puli środków, dlatego zachęcamy do niezwłocznego kontaktu: